הקמת העמותה וצמיחתה

בשנת 1976, הועלו עצמותיו של רבי יצחק דרעי זצ"ל לירושלים. באותה השנה, החליט ר 'יהושע דרעי ז"ל להקים את עמותת עתרי"ד [עטרת תפארת רבי יצחק דרעי זצ"ל]. העמותה נוסדה בפריז, צרפת ושמה לעצמה כיעד את הנצחתו של רבי יצחק על ידי סיוע לילדים מעוטי יכולת ממשפחות מצוקה ולעולים חדשים לחגוג את בר המצווה שלהם בצורה הכי מכובדת שניתן. הוחלט, שלכל ילד בר מצווה ינתנו בגדים חגיגיים הכוללים מכנסים, נעלים, חולצה וחליפה, כלל תשמישי הקדושה ובהם טלית, תפילין, סידור וכיפה וכמובן חגיגה באולם שמחות מפואר בליווי תזמורת יחד עם בני המשפחות ותורמי העמותה. בנוסף, נקבע שיש לדאוג להכנת הילד לקראת הבר מצווה על ידי מתן שיעורים ייעודיים בנושא בר המצווה, חשיבות התפילין ועל החיבור של כל ילד לעם ישראל ולמורשתו.

על מנת לאחד את מטרת הנצחת שמו של הצדיק ואת עשיית החסד עם בני המצווה החליטה העמותה לקבץ את כל ילדי בר המצווה ביום ההילולה של הצדיק לירושלים. לאחר תפילת שחרית שנעשית ברוב עם, המשיכו הילדים לכותל המערבי ולבית העלמין סנהדריה שם עלו לקברו של הצדיק רבי יצחק דרעי זצ"ל. לאחר מכן המשיכו כולם לארוחה מפוארת באולם שמחות וחגגו שם עם שירים וריקודים ובנוכחות הרבנים הראשיים הרב עובדיה יוסף זצ"ל והרב מרדכי אליהו זצ"ל.

מאז הקמתה של העמותה, גדל מספר הילדים בהם תמכה העמותה מידי שנה. אם בשנה הראשונה עזרה העמותה בשני ילדי בר מצווה הרי שבשנה שלאחריה היו כבר היו 17 ילדים ובשנת 1980 ערכה העמותה חגיגת בר מצווה ל 100 ילדים מרחבי ישראל.

בשנת 1981, עם עלייתו של ר' יהושע דרעי ומשפחתו לישראל ולירושלים, הוקמה עמותת עתרי"ד בישראל והוכרה כעמותה רשומה ברשם העמותות

בשנת 1986, החליטה העמותה להתחיל ולחגוג במקביל לבני המצווה גם לבנות מצווה. בשנה זו חגגו 83 בני מצווה ו 56 בנות מצווה את כניסתם לעול המצוות וסימנו את שילובם של בנות המצווה בעשיית העמותה. הבנות גם הן מקבלות ביגוד חגיגי הכולל הנעלה ושמלה מהודרת וכן מוצרי יודאיקה כגון פמוטים וכיסויי חלה וכמובן השתתפות ביום האירוע החגיגי. 

בשנת 1988 תמכה העמותה ב 112 בני ובנות מצווה כמניין יב"ק.

1990-2000 – במהלך שנות התשעים הלכה העמותה והגדילה מידי שנה את כמות הילדים בהם תמכה והגיעה  למספרים חסרי תקדים של כ 300 בני ובנות מצווה שציינו את יום חגם בכל שנה.

החל משנת 2001 הקפידה העמותה לערוך מידי שנה את טקס בר ובת המצווה למספר מינימלי של 300 ילדים וילדות שהגיעו מכל רחבי ישראל מנהריה בצפון ועד לדימונה וירוחם בדרום.

בשנת 2017 נפטר מייסד העמותה מר יהושע דרעי ז"ל בדרכו לגיוס תרומות לאירוע .מאז הוחלט לפצל את האירוע המרכזי לשני אירועים. הראשון ביום פטירתו של הצדיק בכב' בסיוון והשני ביום פטירתו של מייסד העמותה בכו' בכסלו.

מאז ועד היום תמכה העמותה וחגגה את הכנסתם לעול המצוות של למעלה מ 9,269 בני ובנות מצווה.